حل العيد... بقلم / أحمد عزيز الدين أحمد

حل العيد...
بقلم / أحمد عزيز الدين أحمد
ـــــــــــــ،،،،
وحلَّ العيد و أنا جنبك
صلاتى فى بيتى كالعادة
و حرك شمسك و ظلك
أتمنى بأرضك شهادة
ولو أرحل أبوس اليد بزيادة
ولا اقطعلك فى يوم عادة
ــــــــــــــ *** ـــــــــــــــ
فى يوم طرحك أنا الموال
و يوم حربك شهيد أدفع
فى يوم نصرك أنا المصنع
بأيدى لأرضك أنا أزرع
ولو أرحل أبوس الخد بزيادة
ولا اقطعلك فى يوم عادة
ــــــــــــــ *** ـــــــــــــــ
تحت نخيلك السكر
وشهد النيل يذكر
غُنانا فى الصبا يسكر
وصبيه تتمايل ع الأرغول
ولو أرحل دلال العود بزيادة
ولا أقطعلك فى الهوى عادة
ـــــــــــــــ *** ــــــــــــــــ
بين سعف النخيل صبرى
وشمس أصيل على جمرى
وحلمِ ما يعطش بالهوى نيلك
صبية بروحها تجرى معاه
ولو أرحل أعطش أنا زيادة
ولا أقطعلك بالسبيل عادة
ـــــــــــــــ *** ــــــــــــــــ
يا مصر الجنة على أرضك
ونآسك يتعبد بالسما ديرك
وفجر يأذن بالصلاة ليلك
يصحى مداخن أفطورك
ولو أرحل يفيض الوجد بزيادة
ولا اقطعلك فى الزمان عادة
ـــــــــــــ *** ـــــــــــــــــ
بقلم / أحمد عزيز الدين أحمد
(شاعرالجنوب)

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

#ديوان_الحب_الصادق #بقلم_د_مهاب_البارودي 318 - اشتاقك