دنيا،، السماح،، بقلم الشاعر / ياسر عبد الحمي

دنيا،، السماح،،
بقلم الشاعر / ياسر عبد الحمي
***************
انا الضاحك،، انا الباكي
انا البيلياتشَو،، فوق مسرح
انا الفرحان،، انا الشاكي
انا التوهة،، ف عيون تسرح
انا الكلمة،، اللي محرومة
انا الصرخة ،، اللي مكتومة
انا الفرحة،، اللي مهمومة
عشان مالقيتش شئ،، يفرح
بَضَحك، ناس،، تسقفلي
و انا جوايا،، كلي،، جروح
و ناس،، عارفاني،، تندهلي
علمنا،، الكلام،، و البوح،،!!!
و الاقي الضحكة،، سابقاني
و بتألم ،،، في،، َوجداني
يا دنيايا،، اللي،، ناسياني
انا بضحك،، عشان،، مجروح
و مشيت في الدنيا،، عابر
و سبيلي،،، كان،، الأمان
ما لاقيت،، في حد ،، جابر
ولا،، صادفني ،، الحنان
اتاريها،،، دنيا،، فينا
من،، جوانا،،،، تنادينا
مسكينة،، قلوب،، حزينة
بتعيش ،، حلاوة،،، روح
َ و بكيت فوق،، المسرح
نفسي،، الستارة،، تنزل
ادوار،، تميل،، و تترنح
و سكاري،، ف دنيا،، بتمثل
مسكينة،، يا دنيا،، فينا
دوارة،،، و لفة،،، بينا
بنعيش،، ايام،، حزينة
و الطيبة،، فيكي،، بتتجرح
المسرحية ما انتهيتش
و الفصول،، عمالة تكتر
و ناس ف دورها،، ما ابتديش
صِغرت عليها،، عشان بتكبر،،،!!!
ولا كان،، ليهم،، حكاية
فهموها،، من،، البداية
حتي،، فصول،، الرواية
سموها،، دنيا،، السماح،،!!!
*************************
الشاعر / ياسر عبد الحميد،، ✍️
*************************
ً

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

#ديوان_الحب_الصادق #بقلم_د_مهاب_البارودي 318 - اشتاقك