****( الوطن غالى )****كلمات / محمودابراهيم على محمد



****( الوطن غالى )****
*********************
بـلاش نسمع كلام خــــايب
وكلاب تقــــول ثورة جياع
الجعان صابر مــاملش يوم
ولايسمح للوطـــــــن يتباع
الجعان حـرووطنى شريف
لامد ايده ولااشتكى أوجاع
الجعان مصرى وحرأصيل
من ضفرالقدم حتى النخاع
أنوى الصيـام علشان بلدى
ولايمـكن أرضى بالضياع
بلاش نسمع كلام خــــايب
وكلاب تقـــول ثورة جياع
*********************
حــــأربط على بطنى حجر
لاحأغضب يــــوم ولاأثور
الوطن غالى ياشـــويةغجر
والغرفه فيه تساوى قصور
أنا مصرى ما نيش قطرى
لتـــــاريخى أصول وجذور
أنا الفــــــلاح أنا العـــــامل
ويكفيـــــــنى أعيش مستور
أنا عاشــــــــق تراب بلدى
حأحميـــــــها لو كانت بور
أنا شـــــــــاهد على اكتوبر
وفخور انــــــه أغلى عبور
*********************
كلماتى / محمودابراهيم على محمد

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

#ديوان_الحب_الصادق #بقلم_د_مهاب_البارودي 318 - اشتاقك